Про справність літаків, на котрих ми літаємо

3 хв читати

Про MEL деякий час тому мережею ширилось відео, на якому члени екіпажу або технічний персонал коментують велику кількість жовтих наклейок з написом “INOP” в різних місцях кокпіту літака, котрий, ймовірно, належить до сімейства Airbus (Аеробус) А320. Судячи із відеоматеріалів можна зробити висновок, що цей літак знаходиться у власності російської авіакомпанії. Напис на наклейках означає INOPERATIVE, тобто «не працює». Для пересічного громадянина хотілось би пояснити, що саме такі позначки означають.

Факт, котрий продемонстровано у відео, варто розглядати у контексті санкцій проти РФ. Саме через економічні обмеження виникла гостра нестача запасних частин та елементів для літаків іноземного виробництва. Але чи все дійсно так погано? Насправді дуже часто пасажир літає не на повністю справному літаку. Чи знає про це пасажир? Очевидно, що ні. Навіть екіпаж кабіни, тобто стюарди, теж не знають. Але льотний екіпаж знає все або майже все про стан літака перед виконанням рейсу.

Оскільки тільки командир приймає рішення на виліт, то перед цим він має врахувати велику кількість факторів, таких як погода в місці вильоту і прильоту, вага літака, паливо і так далі. Серед цих факторів особлива увага приділяється в тому числі й технічному стану повітряного судна. І якщо деякі фактори можна оцінювати с різних точок зору, спираючись на регламентні документи та на досвід, то технічні вимоги майже всі чітко визначені документами. На кожен тип літака, чи то Боїнг, чи Аеробус, чи Ембраер існує так званий документ з назвою MEL – Minimum Equipment List. Тобто, виходячи з назви, це мінімальний список справного обладнання, яке має бути на борту літака і дозволить виконувати політ безпечно.

Зазвичай такий MEL складений технічним відділом самої авіакомпанії. Тобто авіакомпанія може самостійно регулювати при яких обставинах і на якій кількості несправного обладнання літак може виконувати рейс. Це дуже залежить від типу перевезень, географії польотів тощо. Якщо одна авіакомпанія може заборонити літати своїм літакам навіть при відсутності освітлення в кабіні пілота, то інша буде мати розширений список як на вищезгаданому відео. В умовах великого дефіциту запасних частин, авіакомпанія дійсно може постійно скорочувати список MEL.

Наскільки це небезпечно та далеко така компанія може зайти? На цей випадок існує MMEL – Master Minimum Equipment List. Такий список вже формується виробником повітряного судна. Тобто виробник гарантує, що при такому обсязі справного обладнання все ще можна виконувати безпечні льотні операції. Треба зазначити, що більшість систем і приладів у літаку дублюються, а іноді мають по три або чотири резервні канали, системи та прилади. Тож, в цілому, немає нічого страшного, якщо вийшов з ладу, наприклад, один з п’яти дисплеїв.

Всю важливу інформацію все ще можна отримувати з інших справних приладів. При нормальній роботі список MEL згенерований авіакомпанією не може бути «слабшим» за MMEL від виробника, але, звісно, може бути жорсткішим. Тож відео, на яке ми посилаємось, ще не свідчить, що літак не долетить. Своєю чергою можемо дійсно зробити висновок, що оператори іноземної авіаційної техніки у РФ мають проблеми з технічним забезпеченням їх авіаційного парку.



 $ 36.7   38.4   8.3